3-й клас
Гра в смерть: що таке "Синій кит" і чому підлітки виконують смертельні завдання.(Матеріали до зборів)
Вже багато місяців поспіль у Мережі обговорюють підліткову гру "Синій кіт". Або ж "Тихий дім", "Море китів", "Розбуди мене о 4:20". У смертельної гри багато назв, але результат завжди однаковий - закінчене життя і зламані горем батьки, які не розуміють, що ж змусило дитину звести рахунки з життям. Українські Новини спробували розібратися, в чому ж правда і вигадка "китів".
«Роль і місце родини у формуванні навичок безпечної поведінки дітей в Інтернеті»
Мета: ознайомити батьків з правилами онлайн-безпеки для дітей; обговорити зміст посібника для батьків «Діти в інтернеті: як навчити безпеці у віртуальному світі»; вирішити ряд педагогічних задач, що стосуються даної теми.
Хід зборів
І. Оргчастина
ІІ. Основна частина
1. Висвітлення теми і питань, які виносяться для обговорення з батьками.
1.1. Повідомлення про вплив Інтернету на розвиток сучасної дитини.
У наш час стрімко розвивається техніка, з’являються нові інформаційні технології. Здавалося б, не так уже й давно персональні комп’ютери були дивиною, а зараз вони є майже в кожному офісі, магазині. Все більше комп’ютерів з’являється вдома, мобільні телефони за своїми можливостями наближаються до комп’юерів, у яких є все – від органайзера до ігор. Звичайно, комп’ютери значно полегшують наше життя – в цьому їх безперечний «плюс». Про переваги комп’ютерів знають навіть малюки.
Вдосконалення інформаційних технологій створює умови для ефективного розвитку сучасного суспільства. Комунікаційні засоби стали невід’ємною складовою життя людей у всіх сферах діяльності. Мобільні телефони, комп’ютери та інтернет, розширивши комунікаційні, просторові й часові межі, розкрили нові можливості для спілкування, освіти, праці, відпочинку та творчої самореалізації особистості. Кількість користувачів мобільних телефонів та інтернету щодня невпинно збільшується. Більшою їхньою частиною є молодь. Незважаючи на безумовно позитивну роль сучасних комунікаційних засобів та інтернету, існують певні ризики у використанні інформаційних тех-нологій. Особливу небезпеку незахищений інформаційний простір приховуєдля дітей. Інтернет може містити інформацію агресивного чи соціально небезпечного змісту. А надання переваги віртуальному світу перед реальним справляє негативний вплив на психіку і здоров’я дитини та може погіршити нетільки зір, поставу та сон, але й викликати тривожність, дратівливість, соціальну дезадаптованість і узалежнену поведінку.
1.2.Інтернет-загрози для дітей.
Проблема безпеки дітей в мережі Інтернет вже не здається Україні такою далекою. Ніхто не може заперечити, що на сьогоднішній день вона постала особливо гостро.
Відомо, що підлітки у період заниженої самооцінки шукають підтримки серед своїх друзів, а не у родинному колі. Старші підлітки, бажаючи незалежності, мають потребу ототожнювати себе з певною групою й схильні порівнювати цінності своєї сім’ї та своїх товаришів.
Діти, як найбільш активна й допитлива аудиторія, часто першими знайомляться з новими технологіями, такими як інтернет, випереджаючи в технічній освіченості батьків. У цьому є позитивний бік: підвищення рівня ерудиції, формування навичок спілкування з людьми. Але є й негативний: відсутність життєвого досвіду, як правило, підвищує ризик зіткнутися з онлайн-загрозами:
- онлайн-насилля;
- шахрайство;
- порнографія;
- отриманняособистої інформаціїз метою злочинного використання.
ДО ПЕРЕЛІКУ ІНТЕРНЕТЗАГРОЗ ВІДНОСЯТЬ:
- комп’ютерна залежність
- розходження між реальним «Я» і своїм інтернет-образом
- доступ до небажаного контенту
- мобільне шахрайство
Контент (з англ. – зміст, вміст) – будь-яке інформаційно-значиме наповнення інформаційного ресурсу (тексти, ігри, графіка, мультимедіа).
Мобільний контент – це цифровий контент, адресований власникам мобільних пристроїв.
Діти не можуть реально оцінювати рівень достовірності й безпеки інформації, що містить інтернет-простір. А тому, ми, дорослі повинні прийти на допомогу. Побудувати режим школяра, так, щоб дитина крім віртуального життя була зацікавлена і приймала активну участь у реальному житті.
Існують часові норми перебування за комп’ютером для дітей різного віку:
Згідно з нормами, визначенимиМіністерствомохорони здоров’я України, неперервне перебування за комп’ютером упродовж доби не повинно перевищувати:
1-2 клас – 10 хв.
3-5 клас – 15 хв.
Що роблять підлітки в он-лайні
В он-лайні підлітки завантажують музику, використовують обмін миттєвими повідомленнями, електронну пошту та грають в он-лайнові ігри. За допомогою пошукових серверів підлітки знаходять інформацію будь-якого змісту та якості в мережі Інтернет. Більшість підлітків реєструються у приватних чатах та спілкуються на будь-які теми, видаючи себе за дорослих. Хлопці в цьому віці надають перевагу всьому, що виходить за межі дозволеного: брутальний гумор, насильство, азартні ігри, еротичні та порно сайти. Дівчатам, які мають занижену самооцінку, подобається розміщувати провокаційні фото, вони схильні на фривольні розмови, видаючи себе за дорослих жінок, в результаті чого стають жертвами сексуальних домагань.
Як забезпечити безпеку дітей в мережі Інтернет
рекомендації, які слід взяти до уваги:
розміщуйте комп’ютери з Internet-з’єднанням поза межами кімнати вашої дитини;
поговоріть зі своїми дітьми про друзів, з яким вони спілкуються в он-лайні, довідайтесь як вони проводять дозвілля і чим захоплюються;
цікавтесь які веб сайти вони відвідують та з ким розмовляють;
вивчіть програми, які фільтрують отримання інформації з мережі Інтернет, наприклад, Батьківський контроль в Windows*;
наполягайте на тому, щоб ваші діти ніколи не погоджувалися зустрічатися зі своїм он-лайновим другом без Вашого відома;
навчіть своїх дітей ніколи не надавати особисту інформацію про себе та свою родину електронною поштою та в різних реєстраційних формах, які пропонуються власниками сайтів;
контролюйте інформацію, яку завантажує дитина (фільми, музику, ігри, тощо);
цікавтесь чи не відвідують діти сайти з агресивним змістом;
навчіть своїх дітей відповідальному та етичному поводженню в он-лайні. Вони не повинні використовувати Інтернет мережу для розповсюдження пліток, погроз іншим та хуліганських дій;
переконайтеся, що діти консультуються з Вами, щодо будь-яких фінансових операції, здійснюючи замовлення, купівлю або продаж через Інтернет мережу;
інформуйте дітей стосовно потенційного ризику під час їх участі у будь-яких іграх та розвагах;
розмовляйте як з рівним партнером, демонструючи свою турботу про суспільну мораль.
Використовуючи ці рекомендації, Ви маєте нагоду максимально захистити дитину від негативного впливу всесвітньої мережі Інтернет. Але пам’ятайте, Інтернет, це не тільки осередок розпусти та жорстокості, але й найбагатша в світі бібліотека знань, розваг, спілкування та інших корисних речей. Ви повинні навчити свою дитину правильно користуватися цим невичерпним джерелом інформації.
Та найголовніше, дитина повинна розуміти, що Ви не позбавляєте її вільного доступу до комп’ютера, а, насамперед, оберігаєте. Дитина повинна Вам довіряти.
2. Тренінг для батьків «Чарівний клубочок».
I тур – батьки по черзі називають будь-яку позитивну якість використання мережі Інтернет. Якщо хтось розгубився або забув, то сусідам можна підказувати! Звичайно, на другому-третьому колі гри відкривається „ друге дихання". Тому вчителю не варто поспішати: нехай „чарівний клубочок" пройде кілька разів. У батьків від цього тільки інтерес зросте.
II тур – батьки називають негативний вплив Інтернету. І знову кілька повторів.
III тур - замість „чарівного клубочка" у руки дають маркер. Кожен підходить до плаката і зліва записує одну з негативних якостей, які щойно звучали, а справа - одну з позитивних. А тепер потрібно поміркувати, яку з негативних якостей, (з тих. що на плакаті зліва) можна переробити („здасться, я знаю як") в одну з записаних справа позитивних. Наприклад, хтось вибрав захоплення іграми і зрозумів, що з перелічених якостей знає, як перетворити її у розвиток інтелекту, і з'єднає їх стрілкою. Інший, скажімо, ту саму гру з'єднає новою стрілкою з розвитком уваги. Процес нескінченний...
2. Побажання батькам.
Сьогодні ми з вами торкнулися важливої теми, що стосується і морального обличчя наших дітей і, насамперед їх здоров я.
А здоров я дітей – «крихка кришталева кулька», і тримають її три атланти: спадковість, спосіб життя і середовище.
Батько і мати – найкращі вихователі, і тому вони мають вплив на своїх дітей навіть тоді, коли їх нема вдома. Пам’ятайте, що дитина – дзеркало своїх батьків. Як у краплині води відбивається сонце, так само і в дітях відбивається особистість батька та матері. Майбутнє належить тільки дітям. Робіть все, щоб дитинство і майбутнє наших дітей були прекрасними. Любові й довіри, щирості та взаєморозуміння, успіхів та щастя вам та вашим дітям!
СПІЛКУВАННЯ В РОЗВИТКУ ОСОБИСТІСНИХ ЯКОСТЕЙ ДИТИНИ
Задачі зборів:
1. Визначити значення спілкування для дітей і дорослих.
2. Розглянути проблеми, виявлені в результаті анкетування дітей, і провести обговорення з теми зборів.
Питання для обговорення:
· Спілкування і його роль у житті людини.
· Спілкування дитини в родині. Результати цього процесу для дорослих і дітей.
План проведення зборів
I. Виступ учителя, підготовлений за даними спеціальної літератури.
II. Оперативне анкетування й аналіз відповідей батьків та учнів, якщо і вони відповідали на аналогічні запитання.
Анкета для батьків
1. Скільки часу в день ви відводите на спілкування з дитиною?
2. Чи відомо вам від самої дитини про її навчальні успіхи, про шкільних друзів і друзів поза школою, як звуть її сусіда чи сусідку по парті?
3. Які проблеми є у вашої дитини?
ДРУГІ ЗБОРИ. ТРУДОВА УЧАСТЬ ДИТИНИ В ЖИТТІ РОДИНИ.
Задачі зборів:
1. Ознайомлення батьків із формами трудової участі дитини в житті родини.
2. Визначити роль родини у вихованні працьовитості дитини.
Питання для обговорення:
· Праця та її значення в житті дитини.
· Інтелектуальна праця та працездатність.
· Роль родини в розвитку працездатності та працьовитості дитини.
План проведення зборів
I. Розбір ситуацій (виступ педагога).
Використовуючи результати анкетування батьків, проведеного до зборів, учитель зупиняється на конкретних педагогічних ситуаціях.
II. Ознайомлення з виставкою.
Батьки знайомляться з підготовленою учнями до зборів фотовиставкою «Праця в нашій родині».
III. Рекомендації батькам.
Педагог дає рекомендації з фізіологічних аспектів дитячої праці, а також поради з розвитку працездатності й виховання працьовитості.
Анкета для батьків
1. Чи любить ваша дитина трудитись?
2. Що вона любить робити?
3. Чи вміє вона робити роботу самостійно чи тільки з вашою допомогою?
4. Як довго може трудитись ваша дитина?
5. Робота виконується захоплено чи неохоче?
ТРЕТІ ЗБОРИ. УЯВА ТА ЇЇ РОЛЬ У ЖИТТІ ДИТИНИ
Задачі зборів:
1. Підкреслити важливість уяви в загальному й естетичному розвитку дитини.
2. Допомогти батькам розвивати творчі починання у своїх дітей.
Питання для обговорення:
· Роль уяви в житті людини.
· Роль уяви в розвитку естетичної культури дитини. Зустріч батьків з учителем музики, педагогами музичної школи, учителем малювання та фахівцями, які працюють у галузі інших видів мистецтв.
План проведення зборів
I. Анкетування батьків.
II. Виступ класного керівника з проблеми.
Педагог розглядає проблеми уяви в житті дитини, повідомляє дані аналізу анкет, заповнених батьками до зборів. Результати анкетування педагог використовує в подальшій роботі у класі.
III. Виступи представників творчих професій.
Консультації з ними бажано організувати для батьків після зборів.
Анкета для батьків
1. Чи вміє ваша дитина фантазувати та мріяти?
2. Чи любить ваша дитина перевтілюватись?
3. Чи стимулюється в родині бажання дитини виявляти фантазію, вигадку (створення віршів, поздоровлень до свята, ведення щоденників, прикрашання будинку тощо)?
ЧЕТВЕРТІ ЗБОРИ. МУЗИЧНЕ СВЯТО «МИ І НАШІ ТАЛАНТИ»
Подібні збори проводяться традиційно.
4-й клас
ПЕРШІ ЗБОРИ. ФІЗІОЛОГІЧНЕ ДОРОСЛІШАННЯ І ЙОГО ВПЛИВ
Задачі зборів:
1. Ознайомити батьків із проблемами фізіологічного дорослішання дітей.
2. Намітити шляхи впливу на особистісні якості роботи.
Питання для обговорення:
· Фізіологічне дорослішання і його вплив на поведінкові реакції дитини.
· Педагогічні ситуації за темою зборів.
План проведення зборів
I. Анкетування батьків.
II. Виступ класного керівника з проблеми.
Педагог знайомить батьків із загальними проблемами фізіологічного дорослішання.
III. Виступи шкільного лікаря та психолога.
IV. Повідомлення вчителя за результатами аналізу анкет, які батьки заповнили в ході зборів.
Анкета для батьків
1. Що змінилось у вашій дитині останнім часом?
2. Як вона стала поводитися вдома?
3. Чи виявляє вона свою самостійність? (Як і в чому?)
4. Чи боїтесь ви майбутньої розмови з дитиною з питань статі?
ДРУГІ ЗБОРИ. НАВЧАЛЬНІ ЗДІБНОСТІ ДИТИНИ
Збори проходять разом з учнями.
Форма проведення: пізнавальні «олімпійські» ігри для визначення кращого (у письмі, рахунку, читанні, декламації, співі тощо).
Задачі зборів: головна задача ігор - дати можливість кожній дитині виявити свої здібності, свою унікальність і неповторність.
Питання для обговорення:
· Здібності, їх види та значення в житті людини.
· Здібності учнів нашого класу та їх реалізація в навчальній діяльності.
План проведення зборів (ігор)
I. Вступне слово класного керівника.
II. «Олімпійські» змагання.
Зробивши невеликий вступ про здібності людини та їх розвиток, педагог організує «олімпійські» змагання з урахуванням конкретних здібностей дітей. До суддівської колегії входять члени адміністрації, учителі-предметники та батьки, вони нагороджують «олімпійців».
ТРЕТІ ЗБОРИ. МОВНІ НАВИЧКИ ТА ЇХ ЗНАЧЕННЯ В НАВЧАННІ ШКОЛЯРІВ
Задачі зборів:
1. Оцінити мовні навички й уміння учнів.
2. Дати рекомендації батькам за результатами аналізу підсумків навчання за чотири роки.
Питання для обговорення:
· Актуальність проблеми. Вплив мовних навичок на розумову працю школярів.
· Роль батьків у розвитку мовних навичок. Особливості розмовної мови в домашній обстановці.
План проведення зборів
· Вступне слово вчителя за результатами аналізу мовних умінь учнів (твору, буриме і т. д.).
· Виступи вчителів-фахівців за результатами аналізу психолого-педагогічного консиліуму (за підсумками чотирьох років навчання) та формулювання рекомендацій з розвитку мовних умінь дітей у родині.
· Знайомство з класним керівником і вчителями, які будуть навчати дітей у 5-му класі.
ЧЕТВЕРТІ ЗБОРИ. ПІДСУМКИ ЧОТИРЬОХ РОКІВ НАВЧАННЯ
Підготовча робота до зборів:
· За тиждень до зборів необхідно провести анкетування учнів і батьків.
· Проаналізовані результати анкетування використовуються класним керівником при підготовці підсумкових зборів, що проводяться за участю учнів.
· Збори повинні бути святом і запам'ятатись і дітям, і батькам.
Питання для обговорення:
· Підбиття підсумків чотирирічного навчання.
· Особливості (психологічні та фізіологічні) майбутньої адаптації випускників початкової школи до навчання в середній школі.
Анкета для учнів
1. Чи сподобалось тобі вчитись у твоєму класі?
2. Які предмети тобі подобались більше всього і чому?
3. Чи хочеться тобі вчитись далі?
4. Що запам'яталось більше всього?
5. Якими ти уявляєш учителів у 5-му класі?
6. Яким ти хочеш стати, навчаючись далі?
7. Яким ти уявляєш свого класного керівника?
8. Яким він повинен бути, щоб тобі хотілося з ним спілкуватись?
9. Що б ти хотів побажати майбутнім першокласникам?
10. Що б ти хотів побажати своїй першій учительці?
Анкета для батьків
1. Якими ви бачите майбутніх учителів свого сина чи дочки?
2. Якими професійними якостями вони повинні володіти?
3. Які якості ви хочете розвинути у своїй дитині за допомогою вчителів, які будуть працювати у 5-му класі?
4. Які якості ви хотіли б змінити у своїй дитині за допомогою вчителів, які будуть з нею працювати?
5. У чому могла би виявити себе ваша дитина крім навчальної роботи?
6. Чого ви очікуєте від класного керівника, який буде працювати з вашою дитиною?
7. Яку допомогу ви можете надати класу, щоб життя вашої дитини в цьому класі було цікавим?